Direkte til indholdet
Gå til forsiden

Nyheder fra Ribe Stift

 

Nyheder fra Ribe Stift

Prædikener

2. juledag

Man kan ikke undgå at blive brændt af evangeliet, som af solen, når der ingen skygge er.

Man kan ikke undgå at blive brændt af evangeliet, som af solen, når der ingen skygge er. Det kan være en smertefuld oplevelse, men det gør ikke opgaven med at bringe evangeliets budskab frem mindre. Det er en velsignet opgave.

¤

Hvorfor siger jeg det?

Jo, anledningen er Jesu ord i evangeliet i dag, anden juledag. Jesus siger: ”Og den, der giver en af disse små blot et bæger koldt vand at drikke, fordi det er en discipel, sandelig siger jeg jer: han skal sandelig ikke gå glip af sin løn”. Evangeliet er et glædeligt budskab, som byder os at gå ud og gøre godt. Det uagtet, hvor blinde og døve, vi end er for hinanden. Det uagtet, hvor slappe og kraftesløse vores hænder end er.

¤

Vi skal bare ikke tro, at det budskab om Guds kærlighed og fred, som vi skal føre frem, vil blive modtaget godt. Evangeliet er et glædeligt budskab, men det modtages ikke nødvendigvis med glæde.

Jesu liv fra fødsel til død viste med al tydelighed modstanden og vreden:

Kong Herodes frygtede barnets fødsel og foranstaltede straks et barnemord.

Og den voksne Jesus mødte med sit budskab modstand fra både jøder som romere. De første fandt, at han var en spotter af deres tro. De sidste så ham som potentiel trussel mod de eksisterende magthavere. Det endte, som vi ved, med Jesu henrettelse.

Apostlen Paulus formulerede siden, hvordan Jesu ord, liv, død og opstandelse også blev opfattet som en provokation, ja som en kors for tanken.

Og fortællingen om Stefanus, som blev den første kristne martyr, dagen i dag er viet til ham, viste netop den vrede, som Jesu liv kunne fremkalde. Da Stefanus fortalte om Jesus og forkyndte evangeliets glædelige budskab tog folkemængden ham ud, og de stenede ham.

Således er det sandt, hvad Jesus også siger i evangeliet i dag, at han ikke bare er kommet for at stifte fred, men han bringer også sværd, uenighed og strid.

¤

Det er stadigvæk tilfældet.

Vi lever gud ske tak og lov i et land med religionsfrihed, men der er lande i verden, hvor vilkårene for at være kristen bliver stadigt sværere og hvor evangeliets forkyndelse har trange kår. Vi beder til, at de døbte fortsat i disse lande, må have finde mod til at forkynde budskabet om Guds kærlighed og nåde.

Desuden her ovenpå julens glæde, fred og ro, her midt blandt alle vores mætte maver, er det vigtigt at blive mindet om evangeliet om andet og mere end hygge. Ja, det er vigtigt at blive mindet om vores ansvar for hinanden. Du skal huske at give et glas vand til din næste. Kærligheden og ansvaret stopper ikke ved din egen kreds omkring juletræet og ved juleaftens middagsbord derhjemme.

Glædelig jul!

 

 
Skjern Provsti, Fredensgade 9, 6900 Skjern. Tlf. 51 96 08 30, Email: skjern.provsti(at)km.dk
CVR nr.: 21253642 - EAN nr.: 5798000856653